صدها تانکر "شبح" که به طور کامل نظارتی ندارند، طی چند سال گذشته به این تجارت موازی مبهم پیوسته اند و نفت کشورهای تحت تحریم و محدودیت های غرب از جمله روسیه و ایران را حمل می کنند.
به گزارش رویترز، تعداد حوادث در سال گذشته، از جمله زمین گیر شدن، برخورد و غیبت نزدیک این کشتی ها به بالاترین میزان در سال های اخیر رسیده است.
این روزنامه میگوید: «این اقدامات مخاطرهآمیز، اگرچه تحت صلاحیت یک کشور پرچمدار است، به ناعادلانه دولتها و مقامات ملی و محلی را در معرض پرداخت هزینههای واکنش و پاکسازی و جبران خسارت قربانیان قرار میدهد.»
تاکتیک های مورد استفاده توسط چنین کشتی هایی شامل خاموش کردن فرستنده های ردیابی، مکان های جعلی و همچنین انجام عملیات کشتی به کشتی (STS) در مکان های خارج از مناطق مجاز انتقال و گاهی اوقات در آب و هوای نامناسب برای پنهان کردن فعالیت ها است.
در این مقاله که در جلسه IMO مورد بحث قرار خواهد گرفت، آمده است که شیوه های فریبنده کشتیرانی همچنین "تهدیدهای جدی برای ایمنی و امنیت کشتیرانی بین المللی" از جمله اعضای خدمه است.
کشورها توصیه کردند که وقتی کشورهای دارای پرچم از چنین اقداماتی آگاه شدند، بازرسی از آن کشتی ها را افزایش دهند و نظارت بر فعالیت ها از جمله در اطراف آب های سرزمینی را افزایش دهند.
شرکت بیمه کشتی وست در مشاوره اخیر گفت که با پوشش عملیات STS توسط کشتیهایی که مشمول مقررات خاصی از جمله «عدم انحراف جغرافیایی» هستند، موافقت میکند. همچنین گفت که انتقال باید در آب و هوای خوب، در یک منطقه انتقال اختصاصی STS و تحت نظارت یک متخصص پهلوگیری واجد شرایط انجام شود.