پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

احیای اقتدارگرایی سوریه و ایجاد سوالات ناخوشایند برای غرب

  :اندیشکده
2023-05-11 13:35:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
مقدمه
اجلاس سالانه اتحادیه عرب چیز دندان گیری نیست . با این حال، بشار اسد باید از دعوتش برای پیوستن به این اجلاسیه در عربستان سعودی در این ماه خوشحال باشد. رئیس‌جمهور سوریه از سال 2011، یعنی زمانی که سرکوب مردمش باعث یکی از وحشیانه‌ترین جنگ‌های داخلی قرن بیست و یکم شد، توسط اکثر کشورهای جهان طرد شده است. اکنون، همانطور که گزارش می‌دهیم، او در این مناقشه پیروز شده است و همسایگان او و برخی در غرب  در حال بررسی این هستند که آیا روابط را دوباره برقرار کنند یا خیر. معضل سوریه حاد است و در جاهای دیگر، از افغانستان تا زیمبابوه، دیده می شود. آیا دولت‌ها باید مدت‌ها پس از اینکه مشخص شد تحریم‌ها تغییر سیاسی ایجاد نمی‌کند، به منزوی کردن کشورهای منزوی ادامه دهند؟اشتباه نکنید، آقای اسد جنایتکار جنگی است. بیش از 300000 غیرنظامی از سال 2011 کشته شده اند که 1.4 درصد از جمعیت 22 میلیونی سوریه قبل از جنگ است. او برای حفظ قدرت به ترور، بمب های بشکه ای، مزدوران واگنر و شبه نظامیان مورد حمایت ایران تکیه کرده است. شهرها به ویرانه تبدیل شده اند. حدود 6 میلیون شهروند در داخل سوریه آواره شده اند. تعداد مشابهی نیز از کشور فرار کرده اند. او در رأس یک اقتصاد مافیایی قرار دارد. قبل از جنگ 50 لیره سوریه یک دلار ارزش داشت. اکنون این نرخ حدود 8700 است.

 

کشورهای عربی در حال عادی سازی روابط با دولت سوریه

کشورهای عربی سنی که زمانی با اسد مخالفت کردند و حتی از دشمنان او حمایت مالی کردند، در حال تغییر روش هستند. منطق آنها این است که او اینجاست تا بماند. آنها همچنین مایلند میلیون ها پناهنده سوری به کشور خود بازگردند، به ویژه پس از وقوع زلزله در ماه فوریه که تعداد آوارگان افزایش یافت. تنش زدایی اخیر عربستان سعودی با ایران ممکن است به این معنی باشد که سوریه دیگر نقطه عطف درگیری بزرگتر میان دو کشور قدرتمند در خاورمیانه نیست و اگر حکومت آقای اسد منزوی شود، می تواند یک تهدید باشد.  او بودجه خود را از طریق فروش مواد مخدر تامین می کند: کاپتاگون به عنوان یک آمفتامین، بزرگترین صادرات سوریه است.

 

عواقب لغو تحریم های سوریه برای غرب

برای غرب، عواقب منفی لغو تحریم‌ها علیه اسد آشکار است. او احساس تبرئه می کند و ممکن است اثر بازدارنده تحریم ها بر حکومت های دیگر، از جمله روسیه، از بین برود. با این حال، چشم انداز باقی ماندن سوریه برای همیشه به عنوان یک کشور شکست خورده و یک فاجعه انسانی فریبنده نیست. اگر مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با سوریه تجارت کنند، آمریکا با این احتمال مواجه خواهد شد که متحدانش را تحریم کنند تا بتوانند تحریم سوریه را مهار کنند.

بنابراین سوریه یک مورد آزمایشی است. از آنجایی که آمریکا و اروپا تمایلی به استفاده از نیروی نظامی در خارج از کشور ندارند، بیشتر از اجبار اقتصادی استفاده کرده اند. آمریکا حدود 10000 فرد و شرکت را در 50 کشور تحریم کرده است که مجموعاً 27 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. این کشور تحریم های شدیدی را علیه برخی از کشورها از کوبا گرفته تا میانمار اعمال کرده است. در تعداد فزاینده ای از موارد، کشورهای دیگر غرب را نادیده می گیرند و شروع به درگیر شدن با حکومت های منحوس می کنند. وزیر خارجه چین به تازگی با طالبان گفتگو کرده است. کنفرانسی از کشورهای آمریکای لاتین در ماه گذشته درباره به رسمیت شناختن مجدد حکومت دیکتاتوری ونزوئلا به عنوان یک حکومت مشروع بحث شد. برخی از دیپلمات‌های غربی در زیمبابوه زمزمه می‌کنند که شاید بهتر باشد برای احیای اقتصاد فلاکت‌زده و کمک به مردم بدبخت آن ، تحریم‌ها لغو شود.

در پاسخ، آمریکا و اروپا باید با انعطاف بیشتری درباره تحریم ها فکر کنند. سه اصل باید اعمال شود. اول، تحریم‌های شخصی بر مستبدان (در این مورد آقای اسد و دوستانش)  باید به قوت خود باقی بماند. دوم، طرح‌های بشردوستانه باید به طیف وسیع‌تری از فعالیت‌ها، از تعمیر تاسیسات تا بازسازی مدارس، که ممکن است به کاهش رنج غیرنظامیان کمک کند، به انجام برسد. امارات مشتاق ساخت یک نیروگاه خورشیدی در سوریه است که به احیای برق کمک می کند، اما تردید دارد زیرا می ترسد به دلیل نقض تحریم ها مجازات شود.

در نهایت، هرگونه بازگرداندن تحریم‌ها فراتر از این باید مشروط به تغییرات جدی در رفتاری باشد که کمتر از تغییر حکومت باشد. در مورد سوریه، این بدان معناست که دولت خرید و فروش مواد مخدر را متوقف می کند و به پناهجویان اجازه بازگشت می دهد. برای روسیه، در مقطعی در آینده، لغو بخشی از تحریم‌ها ممکن است به بازپس‌دادن خاک اوکراین بستگی داشته باشد. ایران باید اقداماتی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود انجام دهد.

 

جمع بندی

یک دهه پیش، بسیاری از سیاست گذاران تحریم ها را جایگزینی ارزان تر و امن تر برای جنگ می دانستند که به غرب از نظر اقتصادی مسلط اجازه می داد بدون شلیک گلوله، حکومت های متخاصم را فلج کند. همانطور که سوریه نشان می دهد، آنها بسیار خوشبین بودند. اما این به معنای بی فایده بودن تحریم ها نیست. آنها را باید به عنوان یک شماره گیر در نظر گرفت که در طول زمان می توان آن را بالا و پایین کرد. آنها نمی توانند مستبدانی مانند آقای اسد را برکنار کنند، اما شاید می توانند به آنها انگیزه بدهند تا اندکی کمتر از خود رفتار بد نشان دهند . برای مردمی که تحت حکومت های سرکش رنج می برند، حتی لطف های کوچک ارزش درک کردن را دارد.

اوج چین؟

 

منبع گزارش:
https://www.economist.com/leaders/2023/05/11/the-rehabilitation-of-syrias-dictator-raises-awkward-questions-for-the-west

مقالات مشابه

آیا چین نسبت به ایران عقب نشینی می کند؟
پهپادهای ایرانی و قطعات آمریکایی استفاده شده در آن
سرنگونی پهپاد ایرانی توسط اسرائیل در سوریه

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user