دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

آزمایش ابراژدر هسته‌ای پوزیدون توسط روسیه

  :اندیشکده
2023-07-10 19:15:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

یک رسانه تحت حمایت کرملین مدعی شده است که روسیه آزمایش‌های بخش‌هایی از اژدر نسل بعدی "پوزیدون" خود را با موفقیت به پایان رسانده است. خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی در 23 ژوئن ادعا کرد که این آزمایش بر روی رآکتورهای پهپادهای بدون سرنشین هسته‌ای زیر دریایی پوزیدون متمرکز شده و عملکرد و ایمنی آنها مورد تایید واقع شده است.

این پایگاه خبری با استناد به یک منبع ناشناس در مجموعه صنایع نظامی افزود:«آنها آماده هستند تا طبق برنامه کار کنند». ریانووستی همچنین گفت که اولین "آزمایش های دریایی" اواخر تابستان امسال انجام خواهد شد.

این اَبَراژدر 20 متر طول و 1.8 متر قطر دارد و وزن آن حدود 100 تن و بُرد آن حداقل 10 هزار کیلومتر است.پوزیدون اژدری است که می تواند کلاهک های هسته ای و معمولی را حمل کند. این اژدر هسته‌ای برای طی مسافت‌های طولانی در اقیانوس‌ها طراحی شده است. پس از انفجار کلاهک گرما هسته‌ای خود، می‌تواند شهرهای ساحلی یا پایگاه‌های دریایی دشمن را به طور کلی نابود سازد. اژدر پوزیدون توسط زیردریایی‌های خاصی حمل می‌شود و پیشنهاد شده که در محفظه‌های کپسول مانند در کف دریا مستقر شوند تا در صورت لزوم به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک گردند.ریانووستی مدعی شد که این اژدر در صورت استفاده در سواحل دشمن قادر به ایجاد سونامی است.

این تحول چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که یوگنی بوژینسکی، فرمانده بازنشسته ارتش روسیه، و ولادیمیر سولوویوف مجری تلویزیون روسی، به طورگستاخانه صحبت از ضربه به بریتانیا توسط اژدرهای پوزیدون، در صورت ورود نیروهای ناتو در جنگ کردند.

ژنرال بوژینسکی در جریان یک تبادل نظر دلخراش در  شبکه 1 تلویزیون روسیه گفت: «اگر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بخواهد نیرو و تجهیزات به اوکراین بفرستد، همه چیز با ابراژدر پوزیدون، به پایان خواهد رسید». سپس آقای سولوویف شروع به صحبت کردن کرد و گفت: «و سپس، بریتانیای کبیر دیگر وجود نخواهد داشت!». که آقای بوژینسکی پاسخ داد: «بله، بریتانیا قطعا دیگر وجود نخواهد داشت، اما من در مورد ایالات متحده صحبت می کنم».

با ارزیابی خطر بالقوه پوزیدون برای جهان غرب، گزارشی توسط سرویس تحقیقات کنگره که یک موسسه تحقیقاتی سیاست عمومی درکنگره ایالات متحده است  در مارس 2022 منتشر شد و ادعا کرد که مسکو در نظر دارد از این ابراژدرها به عنوان گزینه ضربه دوم یا سوم بهره ببرد که بتوانند حمله تلافی جویانه علیه شهرهای ایالات متحده را تضمین کند».

وجود ابَراژدر پوزیدون در سال 2015 یعنی 3 سال قبل از اعلام رسمی آن به رسانه‌های بین‌المللی در سال 2018 فاش شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در مارس 2018 گفت که «روسیه زیردریایی های جدیدی ساخته است که می‌توانند با سرعتی چندین برابر سرعت زیردریایی‌های موجود حرکت کنند».

پوتین افزود: «آنها بی‌صدا و دارای قابلیت مانور بسیار بالا و فاقد هرگونه نقطه ضعفی که آنها را آسیب‌پذیر سازد، هستند و در یک کلام باید بگویم که هیچ چیز در جهان تاب ایستادگی در برابر آنها را ندارد». یک سال بعد، خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) ادعا کرد که نیروی دریایی این کشور پهپادهای  پوزیدون را در چهار زیردریایی ناوگان شمال و اقیانوس آرام مستقر خواهد کرد. در ماه ژانویه، این آژانس گزارش داد که روسیه اولین مجموعه اژدرها را تولید کرده است که انتظار می‌رود در بازه پایان سال 2024 تا اوایل سال 2025 عملیاتی شوند.

منبع گزارش:
https://www.express.co.uk/news/world/1789568/russia-test-nuclear-powered-torpedo-poseidon

مقالات مشابه

انتظارات متناقض ایران از تحولات سیاسی در ارمنستان
آیا تهدید روسیه برای کشورهای ناتو جدی است؟
طراحی آمریکا برای قفقاز جنوبی

انتخاب سردبیر

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

پایان عصر جهانی شدن: چه باید کرد؟

نوشته: Mike O'Sullivan

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: Forbes

فرهنگی و اجتماعی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

رسانه در دنیای مدرن: فرهنگ، جهانی‌سازی و قدرت

نوشته: DZUL A MAT NOOR

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: themalaysianreserve

سیاسی
۱۴۰۳/۰۵/۰۵

ابعاد دیپلماسی فرهنگی روسیه و هند چیست؟

نوشته: Tatiana Bokova

رصدگر:   سامانه مشرف

اندیشکده: infobrics

user