«قانون اساسی طوری تنظیم شده که مقام رهبری در تعیین جانشین خود نقشی مؤثر دارد» وی برای اثبات این ادعا بیان میکند که صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان فقط توسط فقهای شورای نگهبان که منصوب رهبری هستند، ارزیابی میشود و آنها «صلاحیت هر نامزدی که ممکن است با آیتالله خامنهای اختلافنظر داشته باشد را رد میکنند». زیرا رهبری نگران آینده جمهوری اسلامی است و بعید است در مورد مسأله جانشینی که مهمترین متغیبر مؤثر بر آینده نظام است، نظری ندهد. امام خمینی نیز با اشاره به شایستگی آیتالله خامنهای برای جایگاه رهبری که به «شهادت افرادی مانند آیتالله هاشمیرفسنجانی» در جلسه انتخاب رهبری، بیان شد، در انتخاب جانشین خود مؤثر بودهاند. در انتخابات مجلس خبرگان اول در آذر ۱۳۶۱، نامزدها به صرف دریافت اجازه اجتهاد از دو مرجع تقلید میتوانستند در رقابت خبرگان حاضر شوند ولی در مهر ۱۳۶۹، مجلس خبرگان، آییننامه داخلی این نهاد را تغییر و بررسی صلاحیت اجتهاد را به شورای نگهبان واگذار کرد. پایگاه اجتماعی اصلاحطلبان و تحولخواهان، رغبتی به مشارکت در این دوره از انتخابات خبرگان نخواهد داشت. زیرا علیرغم مشارکت گسترده این طیف در رقابت اسفند ۱۳۹۴ که در حوزه انتخابیه تهران به حذف مرحوم محمد یزدی و مرحوم محمدتقی مصباحیزدی انجامید، ولی اکثریت آن مجلس، آیتالله احمد جنتی را که کمترین رأی را کسب کرده بود به ریاست این نهاد برگزید. بدین ترتیب این طیف از جامعه، فایدهای در مشارکت دوباره نمیبینند. یکپارچگی و انسجام ترکیب مجلس خبرگان رهبری، تأثیر مثبتی در حل مسأله جانشینی در کمترین زمان ممکن دارد تا انتخاب جانشین با تأخیر روبرو نشود. زیرا دوسوم اعضای این مجلس باید بتوانند بر یک نفر اجماع نمایند. سناریوی ضعیفتر این است که طبق اصل ۱۱۱ در صورت تأخیر مجلس خبرگان، شورای سهنفره متشکل از «رییسجمهور، رییس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام» به طور…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.