۲۷ دی ۱۴۰۲

ادامه جریان موسوم به زن، زندگی، آزادی

  :اندیشکده
2024-01-12T08:34:00 :تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
اتاوا (گزارش ویژه) - اصطلاح «جنبش‌های اجتماعی» معمولاً فعالیت‌های سیاسی در حوزه‌ای جدا از فرهنگ را تداعی می‌کند، اما جنبش‌های اجتماعی ارتباط نزدیکی با ارزش‌ها، سبک زندگی، روحیات و اخلاق و به طور گسترده‌تر فرهنگ دارند. محققان معاصر، جنبش‌های اجتماعی را بیش از آنچه منعکس کننده تاثیرات اجتماعی بدانند، متاثر از فرهنگ می‌دانند. علاوه بر این، از آنجایی که بُعد نمادین فرهنگ تداعی کننده بخشی از رویکردهای سیاسی و کنش در دیگر حوزه‌ها است. این اصل مورد پذیرش قرار گرفته که جنبش‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای نه تنها تحت تأثیر عوامل فرهنگی بلکه متاثر از عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و حتی حوزه‌های غیرسیاسی مانند حوزه‌های هنر، موسیقی و... آموزش، مُد، و غیره می‌باشند. این مقاله به دنبال آن است که جنبش موسوم به زن، زندگی، آزادی را در زمینه‌ای گسترده‌تر از فرهنگ و شیوه‌های روزمره مورد بحث قرار دهد، و بررسی کند که یک سال پس از ظهور آن، چه معنایی می‌توانیم از آن ارائه بدهیم، و ببینیم که این جنبش در مورد چشم‌انداز آزادی زنان به ما چه می‌گوید؛ جنبش‌ها در ایران بحث با مروری بر پیشینه زمینه آغاز می شود. بعد از انقلاب، بدن زنان و تمایلات جنسی زنانه، نقطه مقابل رویکرد ناسیونالیسم اسلامی در ایران بوده است؛ به ویژه، مسئله حجاب، به سمبل مقاومت در برابر نفوذ هنجارها و ارزش‌های غربی تبدیل شد. گرچه سیاسی شدن بدن و جنسیت زنان با انقلاب اسلامی آغاز نشد، اما در اینجا تمرکز بر دوران انقلاب و پیامدهای آن است. در سطح گفتمانی، دو راهبرد یا رویکرد اجتماعی در تلاش برای کنترل تمایلات جنسی زنان به کار گرفته شده است. اولی، شکل‌گیری هویت، شامل ترسیم «زن ایده‌آل» است. این مدل از هویت‌سازی همچنان یک پروژه در حال انجام است که در انتشار کتاب‌هایی با موضوع «زن معتدل» و تشکیل همایش‌هایی با موضوعی که در آن زن معتدل به عنوان مدافع انقلاب…

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

مقالات مشابه

انتخاب سردبیر

user