جامعه امروز لهستان از اتحاد بین اشراف سابق لهستان-لیتوانی و دهقانان کاتولیک اسلاوفون شکل گرفت. فرایند ایجاد هویت ملی لهستانی آسان نبود، از این رو، از یهودستیزی اغلب به عنوان وسیلهای برای غلبه بر شکاف طبقاتی بین اشراف و دهقانان استفاده میشد. در آغاز قرن بیستم، رهبران جنبش ملی لهستان برای ساختن یک هویت ملی لهستانی از دو گروه متمایز، یعنی اشراف لهستانی-لیتوانیایی و رعیت کاتولیک و اسلاوفون در تلاش بودند که یهودستیزی را در دستور کار قرار دادند. ایده هویت ملی لهستان، یهودیان را مستثنی میکرد، اما حامیان آن هیچ ابایی از دستاندازی بر اموال و تحریف هویت فرهنگی یهودیان برای پروژه ملت سازی نداشتند. با گذشت زمان، این یهودستیزی سازمانیافته از روایت اصلی ملی لهستان که در مدارس لهستان تدریس میشد، موجه جلوه داده شد. همچنین، روند دیگری که این فرآیند را تسریع کرد، ادغام جزئی دو پروژه رقیب سوسیالیسم و قومیمذهبی بود که در مورد ملت لهستان انجام شد، که اولی در ماهیت مدنی خود مبهم بود و دومی اجازه عضویت از طریق گرویدن به مسیحیت کاتولیک را میداد. روند فراموش کردن جنایات یهودستیزانه با «ناپدید شدن» یهودیان لهستان، ابتدا در هولوکاست و متعاقباً در پاکسازی قومی این کشور از بازماندگان هولوکاست در زمان کمونیسم، آغاز شد. با این حال، با چرخش اقتدارگرایانه در سیاست لهستان پس از سال 2015، یهودی ستیزی به برنامه ها و برنامه های سیاسی بازگشته است. با وجود غیبت یهودیان به عنوان یک جامعه قابل مشاهده، یهود ستیزی – به شکلی کاملاً ترسناک – همچنان آرای عمومی را در صندوق های رای جذب می کند. آناکرونیسم و اسطورههای ملی در خوانش اصلی ملی لهستان، همانطور که در آغاز قرن بیستم شکل گرفت، لهستان-لیتوانی به عنوان یک "لهستان اولیه" یا حتی به عنوان اولین جمهوری لهستان معرفی می شود. با این حال، این یک افسانه است. نام کامل لهستان-لیتوانی، مشترک المنافع پادشاهی لهستان…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.