تلاشهای نظامی اسرائیل تنها به میدان نبرد محدود نمیشود، بلکه با تلاشهای دیگری که از اهمیت کمتری برخوردار نیستند، پشتیبانی میشود. این تلاشها از طریق یک ماشین تبلیغاتی صورت میگیرد که روایت اسرائیل را بهطور گسترده پخش کرده و آن را در سطح جهانی به فروش میرساند. با این حال، این نوع گفتمان مستقیم اسرائیل با چالشهای متعددی مواجه است. بهنظر میرسد وابستگی و هویت آن مشخص نیست و توسط نهادها یا پلتفرمهای رسمی اسرائیل صادر میشود که اعتباری در جهان عرب ندارند. از این رو، اسرائیل برای نفوذ تدریجی به افکار عمومی عرب از راههای غیرمستقیم و از طریق چهرههای عربی که ارتباطی با اسرائیل ندارند و با استفاده از شبکههای اجتماعی که از رسانههای سنتی بیشتر دنبال و تأثیرگذار شدهاند، به ابزارهای نرم متوسل شده است. پس از وقوع نبرد «طوفان الاقصی» بین مقاومت فلسطین در غزه و اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل تلاشهای مستمری برای پخش پیامهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی انجام داد و حسابهای عربی ظاهر شدند که به شدت روایت اسرائیل را پذیرفته بودند. یک عملیات نظامی توسط جنبش حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ علیه چندین شهرک اسرائیلی اطراف نوار غزه در پاسخ به تجاوزات مداوم اسرائیل به مسجد الاقصی آغاز شد. سپس ارتش اشغالگر اسرائیل با هدف ممانعت از انتقال نیروهای القسام به نوار غزه، منازل و خودروهای شهرکنشینان را بمباران کرد که منجر به مرگ صدها نفر از آنها شد. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ فلسطین را اشغال کرده است. در این دوره، سوابق طولانی نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین را انجام داد و همچنین اجرای قطعنامههای بینالمللی را که خواستار پایان دادن به اشغال، یعنی حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و تأسیس یک کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ بود، نادیده گرفت. اسرائیل همچنان به اعمال همه اشکال جدی علیه مردم فلسطین، از جمله آوارگی اجباری و پاکسازی قومی، ادامه داد، همانطور…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.