«اکثر مردم اطلاعات نادرست منتشر شده توسط روسیه در مورد جنگ در اوکراین را باور نمیکنند، حتی اگر به طور مرتب از رسانههای اجتماعی استفاده کنند. عامل تعیینکننده در اثربخشی این تبلیغات این است که آیا شخص اساساً پذیرای روایتهای توطئه است یا خیر؟» اینها یافتههای یک تیم تحقیقاتی بینالمللی به رهبری دانشگاه فنی مونیخ (TUM) در حدود ۲۰ کشور اروپایی و آمریکایی است. نسبت مربوط به افرادی که به ادعاهای روسیه اعتقاد دارند به طور قابل توجهی متفاوت است. این مقاله در مجله Political Communication منتشر شده است. رسانههای اجتماعی ابزار بسیار مؤثری برای تثبیت اطلاعات نادرست در آگاهی عمومی در نظر گرفته میشوند. روسیه در طول حمله خود به اوکراین، که «نخستین جنگ TikTok» نامیده میشود، برای انتشار روایت خود به شدت به رسانههای اجتماعی متکی بوده است. اما آیا سیل رسانههای اجتماعی در واقع راهی مؤثر برای تأثیرگذاری بر بخشهای بزرگی از جمعیت است؟ یک تیم تحقیقاتی بینالمللی به رهبری دانشمندان مدرسه سیاست و سیاست عمومی مونیخ در TUM این موضوع را در مرحله اول حمله روسیه به اوکراین بررسی کردند. درآوریل و می۲۰۲۲، آنها حدود ۱۰۰۰ نفر را در هر یک از ۱۹ کشور، از جمله آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و برزیل مورد بررسی قرار دادند. پاسخدهندگان میزان موافقت خود را با دو ادعای منتشر شده توسط بازیگران دولتی روسیه نشان دادند: اول اینکه دولت اوکراین یهودستیز است و توسط نئونازیها کنترل میشود. ثانیا، ایالات متحده از توسعه سلاحهای زیستی در اوکراین حمایت مالی میکرد. در مجموع، ۲۳ درصد از پاسخدهندگان بسیار یا نسبتاً مطمئن بودند که ادعای مربوط به سلاحهای زیستی درست است. در مجموع ۱۴ درصد از پاسخدهندگان به این بیانیه درباره دولت اوکراین اعتقاد داشتند، در حالی که ۹ درصد گفتند که هر دو ادعای روسیه را باور دارند. در ۱۱ کشور، بیش از یک چهارم مردم…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.