دیپلماسی عمومی نقشی اساسی در شکلدهی وجهه بینالمللی یک کشور و تقویت مشارکتهای جهانی ایفا میکند. رویکرد کره جنوبی به دیپلماسی عمومی، به ویژه از طریق فرهنگ و ورزش، نمونه جالبی از این گزاره است که چگونه مشارکت فرهنگی و ورزشی میتواند حضور و نفوذ جهانی یک کشور را افزایش دهد. مفاهیم و اشکال دیپلماسی عمومی دیپلماسی عمومی، استراتژی دولت برای برقراری ارتباط مستقیم با نهادهای خارج از کشور است. هرگونه تلاش هماهنگ برای تأثیرگذاری بر افکار خارجی در حوزه دیپلماسی عمومی است. رایجترین روشهای دیپلماسی عمومی در استفاده از کمپینهای سیاسی و استفاده از رسانههای بینالمللی خلاصه میشود. دیپلماسی عمومی یا «توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای به دست آوردن نتایج مورد نظر از طریق جذب به جای اجبار یا پرداخت»، ابزاری کلیدی برای ارتقای قدرت نرم یک کشور است. به گفته نای، دیپلماسی عمومی متکی بر تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همراهی با بازیگران غیردولتی و استفاده مؤثر از هر نوع تعامل است. دو شکل دیپلماسی عمومی وجود دارد. اول، برندسازی یا ارتباطات فرهنگی که به موجب آن دولت سعی میکند وجهه خود را بدون اینکه به دنبال حمایت از یک هدف سیاسی باشد، تقویت کند. برندسازی باعث ایجاد حسن نیت عمومی میشود و همکاری در تعدادی از مسائل را تسهیل میکند. همچنین به حفظ اتحادهای طولانی مدت و تضعیف تبلیغات رقیب کمک میکند.تاکتیک برندسازی در طول جنگ سرد توسط ایالات متحده برای متقاعد کردن جهان به برتری دموکراسی و سرمایه داری بر کمونیسم استفاده شد. صدای آمریکا، یک آژانس رسانه دولتی رادیویی بینالمللی، محتوای آمریکایی و دیگر غربی را به کشورهای اروپای شرقی پخش میکند تا افسانههای مربوط به غرب را از بین ببرد. دوم، یک هدف سیاسی وجود دارد که مستلزم استفاده از کمپینها برای ایجاد حمایت خارجی برای پیگیری این سیاست است. حمایت سیاسی یک استراتژی کوتاه مدت است که برای جلب حمایت یا مخالفت بینالمللی برای…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.