گفتگوها در مورد نیاز شدید به اصلاحات آموزشی در جهان عرب در حال افزایش است. مشکل فراتر از کمبود سیستمهای آموزشی است که بتوانند جوانان را برای دنیای در حال تغییر آماده کنند. برنامههای درسی کنونی که بر حفظ و یادآوری اطلاعات و اجتناب از تفکر انتقادی یا در نظر گرفتن نظرات مخالف تمرکز دارند، در پرورش یادگیری آزاد و خلاق که جوامع را به جلو میبرد، ناکام ماندهاند. رتبهبندیهای بینالمللی نشان میدهد با وجود منابع قابل توجهی که به آموزش در سراسر منطقه اختصاص یافته است، دانشآموزان عرب در سطح جهانی در حال عقبماندن از سایر دانشآموزان مناطق دیگر هستند. نیروهای محافظهکار، چه سکولار و چه مذهبی، مدتهاست که در برابر اصلاحات آموزشی مقاومت کردهاند، به این دلیل که ممکن است این اصلاحان سنتها را تضعیف کرده و ارزشهای دیرینه را تهدید کند. اما این استدلالها با توجه به افول آموزش عربی و ناتوانی منطقه در همگام شدن با پیشرفتهای جهانی در زمینههای علمی و فناوری دیگر اعتبار ندارند. در سال ۲۰۱۸، گزارشی از مرکز کارنگی خاورمیانه مطرح کرد که آموزش باید از «آموزش دادن» به «یادگیری» تغییر کند تا نیازهای جوامع چند فرهنگی را برآورده کند و شهروندانی را تربیت کند که قادر به مواجهه با چالشهای زندگی باشند. این گزارش همچنین خواستار قرار دادن آموزش مدنی در مرکز اصلاحات آموزشی شد. به تازگی، کارنگی در گزارشی با عنوان «نوآوری و مسیرهای جدید: جستجوی مسیرهای نوین در اصلاح آموزش عربی» به معضلات سیستم آموزشی در کشورهای عربی پرداخته است. این گزارش به اصلاحات دولتی که معمولاً از رویکردی از بالا به پایین پیروی میکنند و اهمیت تفکر انتقادی را نادیده میگیرند، نمیپردازد. بلکه عمدتاً به چند ابتکار از پایین به بالا در منطقه برای نشان دادن اینکه با وجود چالشها و ناکامیها، نمونههای موفقی از اصلاحات پایهگذاری وجود دارد، میپردازد. این گزارش به طور خاص به چهار ابتکار…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.