بالیوود، صنعت فیلم پر جنب و جوش هند، تأثیر قدرتمندی بر ادراک عمومی و هنجارهای اجتماعی دارد. با این حال، یک روند نگرانکننده در سالهای اخیر پدیدار شده است؛ دیگری شدن مسلمانان و تصویر منفی از دیدگاه و سبک زندگی سنتی آنها. این امر بهویژه در تصویر مسلمانان کشمیری مشهود است، که علیرغم شهرت دیرینهشان به مهماننوازی و صلح، تروریست و بنیادگرا معرفی میشوند. کنایه از ارائه نادرست اسلام، دینی که بر عدالت و هماهنگی تأکید دارد، اغلب در بالیوود به اشتباه توصیف میشود. معرفی اسلام سنتی به عنوان بستری برای پرورش تروریسم نه تنها دقیق نیست، بلکه عمیقاً طعنهآمیز است. آموزههای اسلامی به صراحت کشتن کودکان، زنان و سالمندان را حتی در زمان جنگ منع کرده است. با این حال، بالیوود به ندرت به مسائل زیربنایی واقعی در مناقشه کشمیر میپردازد، مسائلی که ماهیت اقتصادی و سیاسی بیشتری دارند. اهمیت استراتژیک و اقتصادی این منطقه، آن را به یک مهره در جنگ قدرت بین هند و پاکستان تبدیل کرده است و کشمیریهای عادی بار این بحران جاری را متحمل میشوند. تغییر در روایت: از واقعیت به کلیشه ها زمانی بود که بالیوود فیلمهایی مانند «حیدر» تولید میکرد که تصویری ظریفتر و واقعیتر از درگیری کشمیر ارائه میکرد. با این حال، چنین فیلمهایی به طور فزایندهای نادر هستند. روند کنونی این است که همه چیز را با سکته گسترده تروریسم اسلامی بشکند. این تصویر تک بعدی خطرناک است زیرا کلیشههای مضر را تداوم میبخشد و اسلام هراسی را دامن میزند. تعبیر نادرست اصطلاحات اسلامی معروف است که بالیوود عمداً از کلماتی مانند «مقصد» (هدف)، «جنات» (بهشت) و «حورین» (موجودات زیبای بهشتی) که ریشه در فرهنگ و الهیات اسلامی دارند، سوء استفاده کرده و آنها را وحشت زده میکند. بالیوود با پیوند مکرر این اصطلاحات با تروریسم و افراط گرایی در فیلمها، این تصور را القا میکند که این مفاهیم ذاتاً…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.