حمله 5 ژوئن 2024 به سفارت ایالات متحده در بیروت موجب شد که گزارشهای خبری متعددی منتشر شود و دوباره توجهها را به بحرانهای چندگانه و درهمتنیده لبنان که پسزمینه این حادثه تراژیک را شکل میدهند، جلب کند. با این حال، این گزارشها رویداد تاریخی مهمتری را که ایالات متحده و لبنان را به هم پیوند میدهد، نادیده گرفتند. در این میان افتتاح اولین نمایشگاه هنری نبیل کانو، هنرمند آمریکایی متولد لبنان که او زادگاهش و دنیای معاصر را بررسی میکند، اکنون به شایستگی مورد توجه قرار گرفته است.آثار کانو همچنین در مؤسسه هنر عرب و اسلامی در نیویورک (IAIA) و موزه هنرهای عالی در آتلانتا، GA به نمایش درآمدهاند و در سال ۲۰۲۵ در موزه هنر الی و ادیت برود در دانشگاه ایالت میشیگان به نمایش گذاشته خواهند شد. صالح برکات، یکی از شخصیتهای برجسته در دنیای هنر لبنان و عرب، توضیح داد که کانو را به خوبی میشناسد و به چالشهای شدیدی که گاهی برای به نمایش گذاشتن آثارش با آنها روبرو بود، اشاره کرد. برکات معتقد است که دیدن آثار کانو آسان نیست. او افزود که آثار کانو آثاری نیست که در بازار هنر فروش برود. با این حال، برکات موافقت کرده بود که نمایشگاهی از آثار کانو را در گالری بیروت خود برگزار کند زیرا معتقد است که آثار این هنرمند فقید ارزش زیادی دارند و بیانگر لحظه معاصر هستند، حتی اگر آثار اساسی او چندین دهه قبل از ۲۰۲۴ تولید شده باشند. وقتی کسی برای اولین بار به این آثار نگاه میکند، دشوار است که تحت تأثیر صحنههای وحشتناک قرار نگیرد، مشابه تاریکترین آثار نقاشان اسپانیایی فرانسیسکو گویا یا پابلو پیکاسو، که هر دو کانو به عنوان تأثیرگذارانی کلیدی در آثارش یاد کرده است. با این حال، دیدگاه کانو از تاریکی با نور و رنگهای غیرمنتظره متعادل میشود: رنگهای غنی آبی، بنفش، قرمز، فیروزهای، زرد،…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.