۸ بهمن ۱۴۰۱

نقش و راهبرد ژاپن در شکل گیری قوانین تجارت دیجیتال در هند-پاسیفیک

:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی
نویسنده رویکردهای مختلف به تجارت دیجیتال را بررسی می­ کند. استدلال گزارش بر این است که ژاپن به عنوان پیشگام در این حوزه باید تلاش کند تا قوانینی را برای تجارت دیجیتال در ایندو-پاسیفیک تدوین کند تا چین را از تثبیت جایگاه خود در خط مقدم حاکمیت تجارت دیجیتال در منطقه باز دارد. برجسته شدن نقش ژاپن در تجارت دیجیتال با وجود آگاهی روزافزون از اهمیت داده ها برای رشد اقتصادی، در حال حاضر قوانین چندجانبه کمی برای تجارت دیجیتال وجود دارد. اکنون قوانین تجارت دیجیتال به صورت چند جانبه یا دوجانبه از طریق موافقت نامه های تجارت آزاد (FTA) یا توافق نامه های اقتصاد دیجیتال به تصویب رسیده است. در ابتدا، ایالات متحده در ایجاد قوانینی در تجارت دیجیتال به منظور تنظیم بهتر محصولات دیجیتال و کاهش حمایت گرایی دیجیتال - به ویژه از سوی چین- فعال بود. ژاپن در حال حاضر پیشرو در قوانین تجارت دیجیتال است. نخست، ژاپن قراردادهای تجارت دیجیتال دوجانبه و چندجانبه متعددی را منعقد کرده است. توافقنامه دیجیتال ژاپن-ایالات متحده و ژاپن-انگلیس شامل قوانین جدیدی مانند الگوریتم ها را پوشش می دهد. دوم، ژاپن نه تنها در قوانین تجارت دیجیتال دوجانبه و چندجانبه بلکه در چارچوب های چندجانبه مانند، مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) G-20 و سازمان تجارت جهانی نیز ابتکار عمل را بر عهده می گیرد. ثالثاً، ژاپن اغلب مباحث مربوط به مسائل دیجیتال را در میان کشورهای همفکر رهبری کرده است. به عنوان مثال، زمانی که نظم اقتصادی چندجانبه تحت دولت ترامپ متزلزل شد، ژاپن یک نشست سه جانبه وزرای تجارت را با ایالات متحده و اتحادیه اروپا برگزار کرد و در آنجا بر اهمیت شکل‌گیری قوانین تجارت دیجیتال تاکید کرد. مسیر ناهموار به سوی DFFT «جریان آزاد داده با اعتماد» Data Free Flow with Trust (DFFT)به عنوان یک اصل در حال پیاده سازی است، با این وجود، باید چارچوب های قانونی…

دریافت اشتراک

جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک  تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.  
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.
راهنمای دریافت اشتراک
 بیشتر

مقالات مشابه

انتخاب سردبیر

user