در یمن، آموزش و درگیری به هم پیوستهاند. این وضعیت ناگوار جدید نیست و در واقع، پیش از جنگ جاری که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، وجود داشته است. از آغاز درگیری، بخش آموزش به شدت تکهتکه شده و به طور کامل به جانبداری و تبلیغات فرو رفته است، به طوری که طرفهای درگیر محتوای آموزشهای کلاسی را بر اساس اعتقادات مذهبی و سیاسی خود تغییر دادهاند. دانشآموزانی که هنوز به این مدارس میروند، غالباً برای پیوستن به صفوف یکی از گروههای مسلح کشور آماده میشوند، هرچند که لزوماً وارد فعالیت نظامی نمیشوند. این نوع آموزش اعتقادات ایدئولوژیک غیرقابلتغییر را در دانشآموزان نهادینه میکند، که سپس به بازار کار بدون شغل هدایت میشوند. در نتیجه، بسیاری از این فارغالتحصیلان تازهکار به شاخه سیاسی یا نظامی حزبی که مدرسه آنها را اداره میکرد، میپیوندند. این یک دور باطل است. بخش آموزش دولتی یمن به شدت آسیبدیده است. به دلیل حملات هوایی ائتلاف عرب تحت رهبری عربستان صدها مدرسه به طور کامل یا جزئی آسیب دیدهاند. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ توسط صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) منتشر شد، بیش از ۲۵۰۰ مدرسه به طور کامل از سرویس خارج شدهاند، به طوری که ۲۷ درصد آنها بسته شده، ۶۶ درصد آسیب دیده و ۷ درصد اکنون به عنوان پناهگاه برای آوارگان یا به وسیله میلیشیاها به تصرف درآمدهاند. در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی، برخی از مدارس آسیب دیده توسط گلولهباران، تحت تعمیر و بازسازی قرار گرفتهاند که این کار با تبلیغات زیادی همراه بوده است. اما بسیاری از محلیها این بازسازی را بیشتر به عنوان یک مانور تبلیغاتی میبینند، نه چیز دیگر، چرا که اکثر این مدارس همچنان با کمبود تجهیزات ضروری مواجهاند، که بسیاری از آنها در اثر گلولهباران نابود شده و هرگز جایگزین نشدهاند. هزینهای که جنگ بر دوش دانشآموزان گذاشته بسیار زیاد است. علاوه بر این، وضعیت…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.