مقدمه سون تزو اذعان کرده بود که «تمام نبردها بر پایه فریب استوار است». در دوران معاصر، این ایده به آنچه که دکترینهای نظامی «عملیات اطلاعاتی» (IOs) مینامند، تکامل یافته است. ناتو عملیات اطلاعاتی را اینگونه تعریف میکند: «عملیات اطلاعاتی شامل تلاشی هماهنگ برای شکل دادن به نحوه تفکر، احساس و واکنش مخاطبان مختلف، از جمله نیروهای دشمن، جمعیت داخلی و جامعه بینالمللی، در طول درگیری است. این عملیات ابزارهایی مانند تأثیر روانی، فعالیتهای سایبری، ارتباطات استراتژیک و مدیریت رسانه را برای کسب برتری در محیط اطلاعاتی ترکیب میکند.» به طور مشابه، دکترین مشترک ایالات متحده (JP 3-13) عملیات اطلاعاتی را اینگونه میبیند: «بهکارگیری یکپارچه، در طول عملیات نظامی، قابلیتهای مرتبط با اطلاعات در هماهنگی با سایر خطوط عملیات برای تأثیرگذاری، مختل کردن، فاسد کردن یا غصب فرآیند تصمیمگیری دشمنان و دشمنان بالقوه، ضمن حفاظت از فرآیند تصمیمگیری خودی.» این مفاهیم به وضوح در طول حمله اسرائیل به ایران، از ۱۳ تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۵، مشهود بود. در کنار تبادل موشکها و پهپادها، هر دو کشور برای شکلدهی به روایتهای داخلی و بینالمللی نیز درگیر نبردی بودند. اسرائیل به دنبال تضعیف مشروعیت حکومت ایران و برجسته کردن ناآرامیهای داخلی بود، در حالی که ایران تلاش میکرد قدرت نظامی و وحدت ملی را به نمایش بگذارد. این کمپینهای موازی در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و رسانههای خبری دیجیتال نمود یافتند، بهطوریکه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، محیط اطلاعاتی را به یک میدان نبرد حیاتی تبدیل کرد. این درگیری نشاندهنده تکامل چشمگیر در جنگ هیبریدی بود، جایی که رقابت برای نفوذ در حوزه اطلاعات از عملیات نظامی و سایبری جداییناپذیر شد. عملیات اطلاعاتی اسرائیل اسرائیل چندین هدف عملیاتی را برای کمپین عملیات اطلاعاتی خود علیه ایران تعیین کرد که به ویژه بر تغییر حکومت، ترویج آزادی و رهایی و مقابله با روایتهای ایران تأکید داشت. این روایتها توسط مقامات وزارت امور خارجه…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.