حاجی صفروف منتقد سینما در مورد وضعیت فعلی سینمای مدرن آذربایجان میگوید:«از زمان استقلال، سینمای آذربایجان تلاش کرده است تا مسیر خود را پیدا کند اما تا کنون خیلی موفق نبوده است.» قبل از اوایل دهه ۱۹۹۰، سینما در آذربایجان، مانند سایر جمهوریهای شوروی، توسط مسکو کنترل میشد. تولید فیلم به طور مرکزی مدیریت میشد و کل صنعت از طریق دولت تأمین میشد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به سقوط صنعت فیلم شد. بعد از آن، سینمای آذربایجان دورهای طولانی از زوال را پشت سر گذاشت. مانند بسیاری از بخشهای دیگر، صنعت فیلم برای سالهای زیادی دچار هرج و مرج و عدم اطمینان شد. خب، چه چیزی در سینمای آذربایجان در طول سالهای استقلال تغییر کرده است؟ صنعت فیلم آذربایجان تا چه اندازه توانسته است توسعه یابد؟ در این مورد، تغییرات در وزارت فرهنگ آذربایجان در چند سال گذشته و نگرش منفی عمومی نسبت به بخش سینما، کل این روند را به تأخیر انداخته است. به عنوان مثال، زمان زیادی برای ایجاد آژانس فیلم جمهوری آذربایجان صرف شد وامید وجود داشت که همه چیز پس از آن بهبود یابد. با این حال، پس از تأسیس آن، مشخص شد که مکانیسمهای عملیاتی به طور کامل سازمان نیافتهاند. بنابراین چندین سال دیگر طول میکشد تا نتایج این آزانس مشاهده شود. . در حال حاضر، آذربایجان دارای دو زنجیره سینمای خصوصی است که «سینما پارک» و «سینما پلاس» را اداره میکنند. همچنین یک «مرکز سینمای دولتی» قرار دارد که از زمان شوروی وجود داشته است و در سال ۲۰۱۱ طبق استانداردهای معاصر بازسازی و مدرن شده است. حمایت و سانسور دولتی تقریباً هر سال، مبلغ مشخصی از بودجه دولتی آذربایجان به صنعت فیلم اختصاص داده میشود. به عنوان مثال، بر اساس فرمان امضا شده توسط رئیس جمهور الهام علیف در سال ۲۰۱۹، پنج میلیون مانات (حدود ۳ میلیون دلار) از صندوق ذخیره رئیس…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.