این گزارش بخشی از یک مطالعه بزرگتر RAND در زمینه مبانی اجتماعی رقابت ملی است. نویسندگان با تکیه بر شناسایی ویژگیهایی که به پویایی ملی و موفقیت در رقابتهای بینالمللی از دیدگاه غربی کمک میکنند، در مورد ویژگیهایی که منجر به ایجاد مزیت رقابتی میشوند، تفکر چینی و روسی را بررسی کردند. هدف نویسندگان یافتن مضامین و الگوهای تفکر کلی بود نه طرحهای واقعی. هم چین و هم روسیه دیدگاههای کاملاً متفاوتی از نظر اکثر مقامات و تحلیلگران آمریکایی و غربی در مورد منابع اجتماعی مزیت رقابتی دارند. جای تعجب نیست که مفاهیم این کشورها بر مزایای ادعایی مدلهای متمایزشان تأکید میکند که مبتنی بر اتحاد و سیاست هماهنگ مجاز رژیمهای خودکامه ملیگرا است. مفاهیم چینی و روسی از مزیت اجتماعی حداقل حامل پیامی ضمنی هستند که ترکیب مؤثر سه ویژگی اجتماعی (جاه طلبی و اراده ملی، هویت ملی یکپارچه و یک دولت فعال) هنگامی که بر روی ارزش های فرهنگی جوامع مربوطه قرار می گیرد، می تواند بدون در نظر گرفتن سایر عوامل مرتبط با پویایی و مزیت رقابتی، یک فرمول برنده را در یک رقابت طولانی مدت ارائه دهید. او رقابت بین ایالات متحده و این دو رقیب ممکن است حول این بنبست اساسی باشد: دستورالعملی محدودتر برای موفقیت ملی مبتنی بر ملیگرایی، اقتدار متمرکز، و قدرت اراده در مقابل فرمول گستردهتری که بر پایه قدرت شبکهای، پویایی مردمی و ارزشهای باز بودن و آزادی بنا شده است. یافته های کلیدی تصورات چین و روسیه از مزیت متکی بر تلاشهای ملی متمرکز قدرتمندی است که از نظر آنها درجات تعیینکنندهای از وحدت ملی، هماهنگی و اراده را منعکس میکند. بیانیههای رسمی چین و روسیه و تحلیلهای مستقل پیوسته از زبانی استفاده میکنند که نشان میدهد دوزهای قوی ناسیونالیسم مزیت رقابتی مهمی را ارائه میدهد. اتکا به چنین ناسیونالیسم خود ستایشگر، یک نقطه ضعف رقابتی برای چین و روسیه…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.