از زمانی که دولت موقت بنگلادش پرترههای شیخ مجیبالرحمن را از دفتر ریاست جمهوری حذف کرد، سوالی پیش آمد آیا چنین حوادثی نمایانگر باعث هویتزدایی تاریخی از ارزشهای ملی بنگالی، که توسط لیگ عوام و با تمرکز بر مجیب از زمان استقلال کشور در سال 1971 پرورش یافته، میشود؟ا هنوز مشخص نیست که چه گروههایی پشت قیامهای جولای-آگوست که موجب برکناری شیخ حسینه، نخست وزیر سابق بنگلادش، قرار دارند. وقتی که تودههای خشمگین به اقامتگاه شیخ حسینه حمله کردند و مجسمههای مجیب در مکانهای عمومی، خانه قدیمیاش و تصاویر او در دفاتر دولتی را تخریب کردند، ردپای معترضان دیگر بهراحتی قابل شناسایی نبود. سپس کمپینهایی علیه اماکن مقدس صوفی در داکا و دیگر نقاط آغاز شد، جمعیت خشمگین زائران این اماکن را به خاطر اینکه اسلام «پرستش قبور» را منع میکند، نفرین کردند. این حوادث به بازگشت سیاسی فوقالعاده جماعت اسلامی و متحدانشان منجر شد،که به نوعی یادآور تجدید قوا در احزاب اسلامی بود که بهطور خشونتآمیزی در 15 اوت 1975 پایان یافت. رهبران جماعت اسلامی مصممتر از همیشه برای بازگرداندن مشروعیت سیاسی خود که توسط دولت سختگیر شیخ حسینه قطع شده بود، هستند. قیام جولای-آگوست بقا و ادامه حیات احزاب اسلامی راستگرا را بهعنوان حرکتی بیسابقه حفظ کرد. این تابآوری است که نقش آینده و بقا این احزاب را در بنگلادش تعیین خواهد کرد. در بنگلادش پس از شیخ حسینه، گروههای مسلمان غیرسکولار و رهبرانشان به تحقیر مداوم لیبرالها پاسخ دادند. بازگشت جماعت اسلامی به سیاست اصلی در بنگلادش پس از شیخ حسینه بهمعنای تسلیم قدرت به احزاب اسلامی در حال صعود بود، هرچند که این احزاب هنوز باید مشروعیت خود را از طریق دستاوردهای انتخاباتی ثابت کنند. از زمان سقوط دولت قبلی، فعالیتهای دیپلماتیک احزاب اسلامی در داکا افزایش یافته است. یک هیئت از جماعت و احزاب اسلامی بهتازگی دعوتی برای سفر به چین دریافت کرده است. در…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.