در میان تعداد زیادی از افتتاحیههای نمایشگاهها در سراسر خاورمیانه، نمایشگاه دوسالانه طراحی دوحه یکی به وضوح از نظر مقیاس، دامنه و تفکر متمایز است. این رویداد که به ابتکار موزههای قطر و تحت رهبری شیخه المیاسه بنت حمد آل ثانی و با هدایت هنری گلن آدامسون و معاون او فهد العُبیدلی برگزار میشود، مرحلهای جدید در تمرکز طولانیمدت قطر بر هنر، فرهنگ و طراحی را آغاز میکند.
آدامسون در کنفرانس افتتاحیه گفت: «طراحی دوحه، محیطی موزهای برای طراحان عرب با مقیاسی بیسابقه ایجاد میکند.» واقعاً، طراحی دوحه که تا ۵ اوت ۲۰۲۴ ادامه دارد، شامل صدها طراح در نمایشگاههای متعدد است، جایی که نمایشگاههایی از جمله صنایع دستی از ازبکستان، بافندگی فرش افغانی، طراحان نوظهور، پوسترهای جهان عرب و مد همه در یک فضا همپوشانی دارند. علامت بارز طراحی دوحه، جایزه طراحی دوحه است. این جایزه ۱۰۰,۰۰۰ ریال قطری (حدود ۲۷,۵۰۰ دلار) که توسط تیمی بینالمللی از داوران، به چهار برنده، طراحی محصول، طراحی داخلی، طراحی مبلمان و صنایع دستی، اعطا میشود.
دوسالانه طراحی دوحه یک دستاورد چشمگیر است که نه تنها تنوع طراحی خاورمیانه را به نمایش میگذارد بلکه نیاز فوری به گنجاندن طراحان خاورمیانه در گفتوگوی جهانی طراحی را نیز نشان میدهد. همانطور که العُبیدلی اشاره میکند، طراحی دوحه به وضوح «توسط عربها و برای عربها» است و دامنه نمایشگاه حول محور معنای خلق در منطقه خاورمیانه امروز متمرکز است.
ترکیب شیوههای صنایع دستی باستانی و مدرن در «نمایشگاه طراحی دوحه» حیاتی است. هر طراح احترامی عمیق برای زمین و نوآوریهای موجود در آن دارد که در آثارشان که پوست حیوانات، شیوههای معماری سنتی، تکنیکهای سرامیک و پارچهها را بازتعریف میکنند، مشهود است. این نمایشگاه با گفتوگویی درباره زمین، بهویژه مناظر بیابانی و مواد موجود در اقلیمهای منحصر به فرد خاورمیانه آغاز میشود. در ادامه در طبقه اول، آثار به برجستهسازی صنایع دستی که از مواد زمین استفاده میکنند، مانند سبدهای بافته شده، ساختارهای گلی و پارچههای ساخته شده از پوست گوسفند میپردازند. اشارههایی به روحانیت باستانی در اینجا وجود دارد که بازتابی از پایههایی است که فرهنگهای معاصر خاورمیانه بر آن بنا شدهاند. در طبقه دوم لحن نمایشگاه به شیوههای پیشرفته ساخت تغییر میکند و بر روی شیوههای صنایع دستی معاصر که بر اساس بنیادهای طبقه اول بنا شدهاند، متمرکز میشود. نصبهای نوری، ستونهای بزرگ و جواهرات دستساز فضای نمایشگاه را تزیین میکنند و سؤالاتی درباره اینکه چه چیزی میسازیم و چرا میسازیم، مطرح میکنند. شیشههای نفیس و مبلمان سنگی ارزشهای خانه را به چالش میکشند در حالی که پارچههای مجسمهای در انتهای نمایشگاه سؤالاتی درباره زبان، فرهنگ و ارزشهای مرتبط با خانواده را مطرح میکنند.
اگرچه این نمایشگاه دامنهای بسیار وسیع دارد، اما ارزشهای فرهنگی که منطقه را به هم پیوند میدهد، محسوس است. طراحان حاضر بر نیاز فوری طراحان عرب و خاورمیانهای برای روایت داستانهای خاورمیانه، درون خاورمیانه و از دیدگاه خود تأکید میکنند. نمایشگاه دوسالانه طراحی دوحه فرصتی ممتاز برای طراحان منطقه است تا آثار خود را با صدای خود در منطقه به نمایش بگذارند و نشان میدهد که داستانها وقتی از دیدگاههای بومی روایت شوند، چقدر آزادکننده میتوانند باشند.
این نمایشگاه در مشیرِب واقع شده است. مشیرِب و منطقه طراحی دوحه بر اساس ایده «طراحی به عنوان نوآوری» بنا شدهاند، نمایشگاهها و هنر عمومی که طراحی دوحه را تشکیل میدهند، بهطور کامل قابل پیادهروی هستند و با در نظر گرفتن دسترسی طراحی شدهاند تا هر کسی بتواند از این نصبها بازدید کند.
در مصاحبهای پس از افتتاح بیینال، آدامسون، مدیر هنری طراحی دوحه، افزود: «ما به فعالسازی منطقه طراحی ادامه خواهیم داد و از نمایشگاه به عنوان پلتفرمی برای تقویت نقش آن در صنایع خلاق استفاده خواهیم کرد.» واقعاً، اگرچه طراحی دوحه تنها در اولین دوره خود است اما مجموعهای از برنامههای عمومی و فعالیتها در طول تابستان اطمینان میدهد که انرژی خلاقانه پایداری را به منطقه تازهافتتاحشده میآورد.
مهمترین قسمت نمایشگاه طراحی دوحه تأکید بر طراحان جوان و نوظهور است. در فهرست نهایی جایزه طراحی دوحه، توجه خاصی به خلاقیتهای جوان در صحنه هنری قطر دارد.
به عنوان مرکز صداهای نوظهور در نمایشگاه دو سالانه طراحی دوحه، «همبستگی فرهنگی» حمایت مهمی برای تازهواردان به صحنه طراحی خاورمیانه ارائه میدهد. با این حال، فضاهای دیگری در طول بیینال نیز از استعدادهای جوان و صداهای جدید پر شدهاند. استودیوها و آزمایشگاههای طراحی لیوان، که قبلاً نخستین مدرسه رسمی دختران در قطر بود، میزبان مجموعهای از استودیوهای طراحی برای جامعه خلاق در حال رشد قطر است. آدامسون نیز تأکید میکند که صداهای نوظهور تمرکز مهمی برای نمایشگاه طراحی دوحه هستند. همه این صداها و دیدگاهها حول یک هدف کلیدی طراحی دوحه گرد هم میآیند: «طراحی عرب به سوی فردای بهتر».