برگزاری رویدادها به یکی از صنایع مهم تبدیل شده که در سالهای اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است و پیشبینی میشود این روند رشد در سالهای آینده هم ادامه یابد. برگزاری رویدادها با توجه به نقش حیاتی آن در تولید درآمد، تحریک گردشگری و بخشهای مرتبط مانند حمل و نقل، مهماننوازی و رسانهها، و همچنین تقویت جایگاه جهانی کشورها، در رشد اقتصاد جهانی سهم بسزایی دارد. اگرچه اروپا و آمریکای شمالی بازارهای اصلی صنعت برگزارری رویدادها و همایش ها هستند، اما بازارهای نوظهور دیگری هم وجود دارند که این صنعت در منطقه آسیا و اقیانوسیه با رشد سریعی همراه بوده که ناشی از توسعه اقتصادی، همکاریهای منطقهای و پیشرفتهای تکنولوژیک است. در این زمینه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم خودنمایی میکنند، جایی که برگزاری رویدادها در دو دهه گذشته به سرعت توسعه یافته است؛ این در چارچوب تلاش این کشورها برای تنوعبخشی اقتصادی و ایجاد منطقهای جذاب در سطح جهانی برای جذب مخاطبان رویدادهای برگزار شده در این منطقه است. برگزاری رویدادها را میتوان به عنوان بخشی از فعالیتهای اقتصادی تعریف کرد که بر فرآیند سازماندهی، برگزاری و مدیریت اجتماعات عمومی در زمان و مکان مشخص برای دستیابی به اهداف معین، چه تجاری، فرهنگی، اجتماعی یا تفریحی، تمرکز دارد. این رویدادها با توجه به هدف خود متنوع هستند و شامل رویدادهای محبوب مانند کنفرانسها، نمایشگاهها، سمینارها برای شرکتها و سازمانها، نمایشهای موسیقی و هنری، رویدادهای ورزشی، جشنوارهها، نمایشگاههای تجاری و راهاندازی محصولات و غیره میشوند. حجم بازار جهانی نمایشگاهها و کنفرانسها در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰۴.۳ میلیارد دلار برآورد شده است و پیشبینی میشود این بازار از ۹۷۰.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۱۹۳۲.۷۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ با میانگین رشد سالانه ۸.۹۹٪ در دوره پیشبینیشده، برسد. از سویی دیگر، کشورهای حاشیه خلیج فارس توجه زیادی به صنعت رویدادها، چه داخلی و چه جهانی، داشتهاند. در…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.