نفرت علیه اسلام قدیمی است. مطالعات قبلی تأکید میکنند که چنین نفرتی هم در دنیای فیزیکی و هم در فضای سایبر بروز مییابد. در مورد اول، نفرت بهطور معمول در مناطقی با ترافیک عابر پیاده بالا، مانند مناطق عمومی و مراکز حمل و نقل عمومی رخ میدهد. در مورد دوم، تحقیقات بر روی تجلیات نفرت از اسلام در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، بهویژه شبکه ایکس( توئیتر سابق) و فیسبوک، تمرکز دارند. ابراز نفرت در سایر مناطق فضای سایبر، مانند پلتفرمهای بازی آنلاین نیز وجود دارد. «شبکه پلیاستیشن» و «شبکه ایکسباکس»، خدمات بازی آنلاین را برای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر خود در سرتاسر جهان ارائه میدهند. این پلتفرمها گیمرها را در فضای سایبر به هم متصل میکنند و به آنها این امکان را میدهند که در زمان واقعی با یکدیگر گفتگو کنند و در بازیهای چندنفره شرکت کنند. در حالی که هدف از این ویژگی چت درون بازی، افزایش لذت تجربه بازی است، این ویژگی به ابراز نفرت نیز کمک کرده است. نژادپرستی، هتروسکسیسم و اسلامهراسی در این بازیها معمول است. با این حال، تجلیات شیعههراسی (نفرت مذهبی که توسط برخی از مسلمانان سنی علیه مسلمانان شیعه انجام میشود) در شبکه پلیاستیشن و شبکه ایکسباکس نامرئی باقی مانده است. شیعههراسی در پلتفرمهای بازی آنلاین پیدایش دو مذهب سنی و شیعه پس از وفات پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. پیامدهای فرقهای این رویدادهای تاریخی در قلب آنچه در پلتفرمهای بازی آنلاین در حال وقوع است، ادامه یافته است. این آزارها مسلمانان شیعه را که بهطور عمومی قابل شناسایی هستند، مانند کسانی که تصویر پروفایل آنلاین آنها پرچم ایران یا عراق (که هر دو کشور دارای اکثریت مسلمان شیعه هستند) یا تصاویری از مکانهای زیارتی شیعه در هر دو کشور را نشان میدهد، هدف قرار میدهد. علاوه بر این، مسلمانان سنی و شیعه اغلب نام فرزندان خود را از شخصیتهای تاریخ اسلام که در…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.