در ماه گذشته، میزبانی عربستان سعودی از جشنواره شاخص کمدی ریاض و مشارکت در پیشنهاد خرید شرکت بازیهای ویدیویی الکترونیک آرتس، انتقادات را مبنی بر اینکه این تلاشها صرفاً آبروریزی هستند، دوباره شعلهور کرده است. در این دیدگاه، سرمایهگذاریهای فرهنگی عربستان سعودی برای انحراف توجه از سوابق ضعیف حقوق بشری این کشور و قرار دادن آن به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران و سرمایه خارجی عمل میکنند. با این حال، در حالی که پیامرسانی رسمی سعودی توانایی پادشاهی در جذب «ستارگان تراز جهانی» را تبلیغ کرده است، نیروهای محرک پشت این مخاطبان، نگرانیهای داخلی هستند: شکلدهی به ارزشهای اجتماعی تودهها، تولید درآمد جدید، و برآورده کردن منافع شخصی مقامات کلیدی. اگر هدف از جشنواره کمدی، بهبود وجهه عربستان سعودی در خارج از کشور بود، این تلاش به طرز چشمگیری نتیجه معکوس داده است. بحثهای کمدینها درباره این جشنواره در پادکستهای مختلف به سرعت به انتقادات صریحتر گسترش یافت. دیدهبان حقوق بشر به سرکوب فعالیتهای مدنی و آزادی بیان در این پادشاهی اشاره کرد و از شرکتکنندگان خواست علیه این محدودیتها سخن بگویند. کمدینهایی که دعوتها را رد کردند، مشارکت همکاران خود را در لطیفهها و بیانیهها مورد انتقاد قرار دادند و حتی شرایط شرکت را علنی کردند که انتقاد از عربستان سعودی، خانواده سلطنتی، یا هر دین را ممنوع میکرد. در مجموع، این جشنواره عمدتاً برای بازگرداندن سوابق حقوق بشری عربستان سعودی به بحث عمومی در ایالات متحده و سایر نقاط عمل کرده است. همچنین، ریاض تعداد زیادی از شرکتکنندگان را به سفیران فرهنگی مؤثری برای پادشاهی تبدیل نکرده است. تعداد کمی از کمدینها به طور عمومی ریاض را در برنامههای تور خود فهرست کردند یا مشارکت خود را خارج از حسابهای رسمی رسانههای اجتماعی سعودی تبلیغ نمودند (کریس تاکر یک استثنای قابل توجه بود). حتی زمانی که کمدینها از مشارکت خود دفاع کردند، لطف چندانی در حق وجهه عربستان…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.