در حال حاضر مسیر اصلی صادرات به روسیه از طریق حمل زمینی توسط کامیونها است که به دلایل و موانع مختلف هزینه و کرایه حمل آن بسیار بالاست و مشکلات متعددی مانند دیر رسیدن محمولهها و فاسد شدن آنها را بوجود آورده است. این در حالی است که کشور روسیه بیش از 90 درصد از صادرات خود به ایران را از طریق حمل و نقل دریایی صورت میدهد و فرصت استفاده از این راه ارزان را از دست نداده است. بنابراین ضروری به نظر میرسد که امکان حمل و نقل دریایی برای صادرات محصولات ایران به روسیه فراهم شود تا با کاهش هزینههای حمل و نقل، مقدمات افزایش هرچه بیشتر صادرات ایران به روسیه فراهم شود. در این میان تقریبا همه تجار، صادرکنندگان و فعالین حوزه تجارت با کشور روسیه به این نتیجه رسیدهاند که افزایش قابل توجه صادرات به همسایه شمالی، تنها از طریق حمل و نقل زمینی امکان پذیر نیست و نیازمند به کارگیری راههای دیگر حمل و نقل از جمله مسیر دریایی است. اما موضوع مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد ساز و کار ایجاد و راه اندازی این خط کشتیرانی است که به مسائل فنی در این حوزه مانند مدل کشتی و بارگیری آن مرتبط میشود. توضیح بیشتر آن که باید دید با توجه به نوع محصولات صادراتی ایران به روسیه که اغلب محصولات و مواد غذایی تازه و فسادپذیر است چه نوع کشتی برای حمل و نقل مناسب تر خواهد بود؟ در این مورد دو نوع کشتی کانتینر بر و یا کشتی رو - رو، توسط فعالین این حوزه پیشنهاد میشود که هر کدام توجیه و دلایل خود را دارند. لذا در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دو نوع کشتی و روش حمل و نقل آن پرداخته میشود. کشتی رو - رو که در اصل کشتی حامل کامیون میباشد،…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.