شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

دیجیتال شدن بازار کتاب در روسیه

  :اندیشکده
:تاریخ انتشار
:نویسنده
لینک منبع اصلی

بازار کتاب روسیه شاهد رشد تدریجی پس از بحران سال های گذشته است. اما این رشد از نظر افزایش حجم کتاب هاست و این در حالی است که از نظر چاپ این میزان رو به کاهش می باشد. علت این امر بازیگران جدیدی مانند ناشران دیجیتال و فروش کتاب های دیجیتال است. این موضوع باعث تغییرات بسیاری در روند توزیع کتاب ها شده است زیرا انتشار کتاب ها 40% رشد داشته است و در عین حال فروش کتاب ها در فروشگاه ها با کاهش رو به رو بوده است و به جای آن فروش اینترنتی کتاب ها افزایش داشته است.

این پدیده دارای دلایل عدیده ای است و این دلایل چالش هایی هستند که هم در بخش های مختلف اقتصاد روسیه و هم در بخش کتاب فروشی وجود دارند و عبارت اند از: تغییرات در ارزش واحد پول روسیه، تحریم ها، گرانی، کاهش قدرت خرید و کاهش واردات. این چالش ها و سناریوهای مرتبط با بهبودی بخش کتاب فروشی و امکانات و تهدیدها و بهبودی وضعیت واردات کتاب و راه های جایگزین در نشستی با حمایت وزارت توسعه فناوری دیجیتال روسیه درباره آن ها بحث و گفتگو شد. بر اساس گفته های برخی از فعالان در بخش نشر کتاب، فروش کتاب های دیجیتال به میزان بیش از 3% رشد داشته است و یکی از مهم ترین علل این موضوع ارزان تر بودن قیمت کتاب ها در اینترنت است و این موضوع باعث رکود در فروش کتاب های کاغذی و ایجاد خطر برای صاحبان مشاغل در این زمینه شده است.

همچنین یکی دیگر از فعالان در زمینه بازاریابی افزایش هزینه انتشارات و اجاره و هزینه های دیگر را عامل کاهش فروش کتاب در کتاب فروشی ها دانسته است. از سویی دیگر هزینه بازاریابی و تبیلغات برای کتاب ها به میزان 50% افزایش یافته است. همچنین عوامل دیگر هم مانند شدت نظارت و موارد سانسوری مانند جاسوس های بیگانه، افراط گرایان، سازمان های نا مطلوب، همجنسگرایی و مانند این ها و از طرفی هم موضوع پرداخت هزینه به خارج از کشور باعث بدتر شدن مشکلات در این خصوص شده است. بخشی دیگر از این چالش ها موضوع کتاب های ویژه کودکان و جوانان می باشد. طی 10 تا 15 سال اخیر بر اساس برآورد کارشناسان این بخش توسعه داشته است و سهم آن از فروش کتاب ها و به استثنای کتاب های درسی 25 تا 23% بوده است و این معادل 25 تا 26 میلیارد روبل می باشد. اما در سال های گذشته هم این بخش با فروپاشی رو به رو بوده است و وضعیت سیاسی و اقتصادی هم شاهد آن است و این سهم از فروش کتاب ها به 21% کاهش داشته است.

بخش دیگری که با مشکلات رو به روست بخش کتاب های علمی و آموزشی است. اگر در این زمینه به زبان آمار سخن بگوییم این بخش 50% از حجم انتشار کتاب ها را به خود اختصاص داده است.

همچنین بر اساس برآورد برخی از فعالان کتاب هایی در زمینه های علمی، آموزشی، تخیلی و کودکان رشد قابل توجهی داشته است و در سال گذشته ۸ میلیون نفر از این نوع کتاب ها خریداری کرده اند. از سویی دیگر در ۲ سال گذشته به ابزارهای دیگری برای تبلیغات و بازاریابی کتاب ها توجه شده است. یکی از این ابزارها رمز ارزها برای پرداخت اشتراک اینترنتی هستند. در همین راستا و به طور مشخص در زمینه اشتراک اینترنتی برای دریافت کتاب ها از طریق موتور جست و جو گر روسی یاندکس، تعداد مشترکین در این موتور جست و جو گر به ۳۰ میلیون نفر رسیده است. از سویی دیگر ۸۰٪ از مشتریان کتاب های دیجیتال برای کتاب های ادبیات، کتاب صوتی را انتخاب می کنند و ۲۰٪ هم خواهان کتاب متنی و صوتی هستند.

منبع گزارش:
https://www.unkniga.ru/knigniy-rinok/16447-knizhnye-i-elektronnye-resursy-v-rossii-tendentsii-i-perspektivy-razvitiya.html

مقالات مشابه

تشدید محدودیت ها بر فرقه احمدیه در مصر
افزایش اقبال به اسلام در اروپا پس از تجاوز اسرائیل به غزه
چگونه ایالات متحده به یک هژمونی فرهنگی تبدیل شد؟

انتخاب سردبیر

user