گرایش بالای شهروندان و بهویژه جوانان عربستانی به استفاده از لغات و اصطلاحات انگلیسی، آن هم در کشوری که به عنوان مهد زبان عربی شناخته میشود، موضوع جدیدی نیست و دلایل آن به امور متعددی مانند حضور جدی زبان انگلیسی در برنامه درسی دانش آموزان، نفوذ بالای شبکههای اجتماعی درعربستان و حمایت و تشویق دولت از طرحهای آموزش این زبان انگلیسی در این کشور بازمیگردد؛ اما با اجرای چشم انداز 2030 از سال 2016 که آموزش زبان انگلیسی را از بدو ورود به دبستان اجباری کرده و اوج گرفتن فعالیتهای هیئت الترفیه و رواج شدید برنامههایی با پیوست فرهنگ غربی، به خصوص بعد از سال 2020، این تمایل اکنون به حدی رسیده که بنابه برخی گزارش ها، نوجوانان وکودکان عربستان تلاش میکنند کاملا به زبان انگلیسی صحبت کنند[1]. به گفته خود مقامات سعودی، شمار شهروندان مسلط به زبان انگلیسی در عربستان سالانه 15% افزایش مییابد؛ آماری که در مقایسه با دیگر زبانها (مانند فرانسوی که تنها 15 هزار نفر در عربستان مسلط به آن هستند) آماری قابل تأمل است. آموزش زبان انگلیسی در مدارس عربستان، تا پیش از این از ششم ابتدایی شروع میشد؛ اما در چارچوب چشم انداز 2030، به اول ابتدایی تغییر کرد که انتقاداتی را از جمله خطر شکلگیری فرهنگ و زبان غیرعربی در ذهن و رفتار کودکان و بیگانگی با فرهنگ بومی را نیز درپی داشته است؛ تا جایی که شبکه سعودی العربیه انگلیسی در گزارشی، به صورت غیرمستقیم به این روند انتقاد کرده، و معتقد است که یک روند رو به رشد در میان جوانان سعودی شکل گرفته که در آن با هم به زبان انگلیسی صحبت میکنند تا "بهروز"، "باکلاس"، "مدرن" و "حرفهای" به نظر برسند. همچنین بنابه گزارش روزنامه عکاظ، طوفان اصطلاحات و لغات بیگانه به شدت جامعه عربستان را درنوردیده، و اکنون جوانان عربستانی پیوسته حتی در دانشگاهها، مدارس و محل کار…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.