با وجود باورهای رایج مبنی بر اینکه «بچهها باید دیده شوند نه شنیده شوند» و نسبت به بزرگسالان توانایی کمتری دارند، شواهد فزایندهای وجود دارد که مشارکت کودکان - حتی کودکان بسیار خردسال - فواید مهمی هم برای کودکان و هم برای جوامعشان دارد. از طریق مشارکت، کودکان میتوانند عزت نفس، اعتماد به نفس و مهارتهای حل مسئله را به دست آورند. برای کودکانی که با سختیها روبرو هستند، مزایای بیشتری نیز وجود دارد، زیرا مشارکت میتواند حس کنترل و راهی برای مقابله با استرس شدید را ایجاد کند. و حتی به طور گستردهتر، جوامع میتوانند از مشارکت کودکان با ایجاد انسجام اجتماعی قویتر و فرآیندهای دموکراتیک فراگیرتر بهرهمند شوند. علیرغم این شواهد و اجماع بینالمللی رو به رشدی در مورد اهمیت مشارکت کودکان - همانطور که در ماده ۱۲ کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد آمده است - شکافهای قابل توجهی باقی مانده است. تصورات مفهومی متفاوتی از مشارکت کودک وجود دارد، چالشهایی در عملیاتی کردن آن و عدم اطمینان در مورد اینکه چگونه مشارکت میتواند به نفوذ تبدیل شود. تسهیل مشارکت کودکان نیازمند تغییر در طرز فکر است، زیرا بسیاری از افراد درک روشنی از پتانسیل و ظرفیت کودکان در سنین مختلف ندارند. همچنین مستلزم آن است که بزرگسالان از رویکردهای متناسب با رشد کودکان استفاده کنند. این تفسیر دو رویکرد امیدوارکننده را که ما برای تقویت مشارکت کودکان خردسال استفاده کردیم - بازی تخیلی و فوتوویس - و برخی از درسهای نوظهور ما از اجرای آنها را ارائه میدهد. امیدواریم که آموختههای نوظهور بتواند از متخصصان و محققان حمایت کند تا در تلاش برای درک دیدگاههای کودکان، برنامهها را بهتر طراحی و اجرا کنند و سیاستهایی را ترویج کنند که از یادگیری، توسعه و رفاه حمایت میکنند. بازی تخیلی: برای کودکان خردسالی که مهارتهای ارتباط کلامی کمتری نسبت به همسالان بزرگتر خود دارند، مشارکت میتواند بر اشکال…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.