علیرغم نیروی محرک حامی «کریدور میانی» اوراسیا -که روسیه را دور میزند-، به نظر میرسد که هنوز به طور کامل این پروژه که درگیر چالشهای ژئوپلیتیکی و موانع زیرساختی است، توسط چین حمایت نمیشود. همپوشانی منافع جنگ روسیه علیه اوکراین یک تغییر بازی برای اتصال اوراسیا بود. مسیر شمال اوراسیا که از چین به اروپا می گذرد و به عنوان مجرای اصلی بین این دو عمل می کند، اکنون در نتیجه تحریم های غرب علیه مسکو از جذابیت کمتری برخوردار است. بر اساس دادههای اکتبر 2022، محمولههای چین و اتحادیه اروپا در امتداد کریدور شمالی 40 درصد کاهش یافته است. این واقعیت جدید به عنوان یک انگیزه اصلی برای یافتن مسیرهای جایگزین عمل میکند. کریدور میانی که چین و اروپا را از طریق آسیای مرکزی، قفقاز و دریای سیاه به هم متصل میکند، نمونه خوبی از چشماندازی است که در آن کشورهای مختلف از سراسر اوراسیا کار را نه تنها برای ترویج این ایده، بلکه زمینه را برای آن تسریع کردهاند. در ماههای پس از تهاجم به اوکراین، اتحادیه اروپا سیاستهای خود را در قبال منطقه دریای سیاه تقویت کرده و به طور فعال بازدیدهای اقتصادی و سیاسی از آسیای مرکزی را افزایش داده است. بروکسل که دیگر تمایلی به تجارت با چین از طریق روسیه ندارد، اکنون بر گسترش کریدور میانی تأکید فراوان دارد. کشورهای کوچک در امتداد کریدور نیز بازی دیپلماتیک خود را ارتقا داده اند. رهبران آذربایجان، گرجستان و کشورهای آسیای مرکزی از فرصتهای نوظهور استفاده کرده و همکاریهای بینالمللی را از طریق سفرهای دوجانبه و امضای تفاهمنامههایی برای به حداقل رساندن تعرفهها و موانع عبور از مرز آغاز کردند. در واقع، فرصتهای ارتباطی در حال ظهور، دولتها را وادار میکند تا در موضع قبلی خود در مورد پروژههایی که مدتها متوقف مانده بود، مانند بندر دریای آناکلیا در گرجستان یا راهآهن چین، قرقیزستان، ازبکستان، که کشورهای…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.