دسامبر گذشته، گزارشی جامع با عنوان «حمایت از دانشآموزان در مسیر ورود و موفقیت در دانشگاه: شواهد چه میگویند؟» منتشر شد که در آن، مداخلات طراحیشده برای ارتقای تحصیلی و تکمیل تحصیلات دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش، شواهدی را از دو دهه تحقیق در مورد برنامههایی که به دانشآموزان در گذار به آموزش عالی و موفقیت در آن کمک میکنند، بررسی میکند. این گزارش، یافتههای ارزیابیهای دقیق برنامهها برای بهبود دسترسی و تکمیل تحصیلات دانشگاهی، از جمله برنامههای حمایتی جامع و مداخلات مشاورهای را در خود جای داده است. در حالی که شواهد به استراتژیهای امیدوارکنندهای برای حمایت از دانشآموزان اشاره میکنند، چالشهای مداوم در اجرا و گسترش شیوههای مؤثر را نیز نشان میدهد. متن حاضر، درسهای کلیدی حاصل از گزارش را برای سه گروه مخاطب ضروری در پیشبرد دسترسی و موفقیت در دانشگاه خلاصه میکند: محققان، سیاستگذاران و موسسات اجرایی برنامههای موفقیت دانشجویی. درسهایی برای پژوهشگران: ادبیات پژوهشی مربوط به مداخلات برای دسترسی و تکمیل تحصیلات دانشگاهی بسیار گسترده است. ما مطالعات دقیق بیش از ۵۰ مداخله را بررسی کردیم. مرور ما همچنین به فرصتهایی برای تقویت تحقیقات آینده در این حوزه اشاره میکند. گزارش هزینههای کاملتر و استانداردتر مورد نیاز است. گزارش هزینههای برنامه در مطالعات مختلف استاندارد نیست و اغلب ناقص است و مقایسه اثربخشی هزینه در مداخلات را محدود میکند. لازم است تا رویکردهای سیستماتیکتر برای مستندسازی هزینهها و اثربخشی هزینه برنامهها مورد استفاده قرار گیرد. محققان نه تنها باید هزینههای مستقیم برنامه، بلکه هزینههای غیرمستقیم بالقوه را نیز در نظر بگیرند. طبیعی است که یک موسسه یا ارائه دهنده برنامه به هزینههای مستقیم خود علاقهمند باشد و این هزینهها اغلب آسانترین هزینهها برای اندازهگیری هستند. اما بسیاری از برنامهها هزینهها را در خارج از برنامه افزایش میدهند، مثلاً با تشویق شرکتکنندگان به ثبت نام در واحدهای درسی بیشتر یا استفاده از آموزش…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.