تحولات اخیر، تغییرات قابل توجهی را در مسیرهای حمل و نقل و تجاری که اروپا، آسیا و خلیج فارس را به هم متصل میکند، نشان میدهد. سرمایهگذاری روسیه در راهروهای حمل و نقل از طریق ایران و قطب شمال، در کنار تحولات بندر ترکمنباشی، نشاندهنده یک حرکت استراتژیک برای تغییر شکل پویایی تجارت منطقهای است. با بررسی استراتژی حمل و نقل روسیه در اوراسیا، این گزارش بر پیامدهای قابل توجهی که این استراتژی برای ثبات ژئوپلیتیک و منافع ایالات متحده دارد، تأکید میکند. اطلاعات زمینهای در زمینه افزایش تنش بین واشنگتن و مسکو به دلیل جنگ اوکراین، کرملین به طور فعال در پی ایجاد راهروهای حمل و نقل جایگزین در اوراسیا بوده است. این راهروها هدفشان اتصال اروپا و آسیا است در حالی که مسیرهای سنتی تحت تأثیر درگیریهای غرب آسیا، به ویژه کانال سوئز و دریای سرخ را دور میزنند. اطلاعات داخلی اخیر وزارت دفاع روسیه نشان میدهد که این کشور قصد دارد بیش از ۲۵ میلیارد دلار در مدرنسازی مسیرهای حمل و نقل از طریق ایران و افزایش زیرساختها در امتداد خط ساحلی قطب شمال روسیه سرمایهگذاری کند. این تحولات همزمان با تلاشهای مسکو برای گشت زنی در مسیر دریای شمال با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است که نشان دهنده قصد استراتژیک برای کنترل خطوط حمل و نقل قطب شمال است. همزمان، ایران از روسیه حمایت مالی قابل توجهی را برای ساخت راه آهن متصل به رشت در ساحل دریای خزر به آستارا در مرز آذربایجان دریافت کرده است. این راه آهن حمل و نقل محموله را از سنت پترزبورگ به بندر عباس، بندر اصلی صادرات تهران در خلیج فارس، تسهیل میکند و دسترسی مسکو به بازارهای کلیدی را تقویت میکند. در این زمینه، لازم به ذکر است که بندر ترکمنباشی در دریای خزر، به عنوان یک گره حیاتی در این شبکه حمل و نقل در حال…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.