بخش گردشگری در طول دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. در سطح جهانی، ورود گردشگران بینالمللی در سال 2019 به اوج خود یعنی 1.46 میلیارد نفر رسید که نسبت به 809 میلیون نفر در سال 2005 افزایش یافته است. در همین حال، تجارت خدمات گردشگری به 1.71 تریلیون دلار رسید که دو برابر ارزش آن در سال 2005 است. همهگیری بیماری کرونا (COVID-19) اقتصاد گردشگری را در سراسر جهان مختل کرد، اما این بخش در حال حاضر به تدریج در حال بهبود است. صادرات خدمات گردشگری به طور قابل توجهی به خدمات حمل و نقل و مسافرت وابسته است. خدمات حمل و نقل و مسافرت در مجموع حدود 38 درصد از تجارت این خدمات را به خود اختصاص دادهاند، در حالی که این رقم برای خدمات مخابراتی 12 درصد و برای خدمات مالی 9.5 درصد است که دو بخش برجسته دیگر این خدمات هستند. ظهور شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت، اجرای سیاستهای آسمان باز و تسهیل رویههای صدور ویزا، در سطح منطقهای و جهانی، تقاضا برای خدمات حمل و نقل هوایی و رشد گردشگری بینالمللی را به طور قابل توجهی افزایش داده است. گردشگری بهعنوان فراگیرترین بخش خدمات در نظر گرفته میشود و بهطور مستقیم و غیرمستقیم به بسیاری از بخشها، از جمله تولید، در مراحل مختلف توسعه، سود میرساند. هزینههای گردشگران بینالمللی در کشور میزبان، در فعالیتهای گردشگری، از جمله بخشهایی مانند مهمان داری، حمل و نقل، خرده فروشی، سرگرمی و فعالیتهای فرهنگی و سایر موارد، ارزشآفرینی میکند. بهطور غیرمستقیم، گردشگری به درآمد در بخشهای دیگر مانند مخابرات و خدمات مالی کمک میکند. گردشگری همچنین ساخت و ساز (زیرساختها و اقامتگاهها) مشوقها، کنفرانسها و نمایشگاهها را باعث تحرک آنها میشود. با آشنایی بیشتر گردشگران با محصولات کشور میزبان، تقاضا برای کالاها نیز افزایش مییابد. گفته ها در مورد مزایای گردشگری برای بخش کالاهای تجاری، اندک است. جریانهای گردشگری و…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.