در سال 2013، چین طرح «کمربند و جاده»، یک پروژه رویایی با هدف ارتقای ارتباط و همکاری بین کشورها در امتداد مسیرهای تجاری قدیمی جاده ابریشم را راهاندازی کرد. در آغاز، برخی از صداهای خارجی نگرانیهایی را مطرح کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا این ابتکار صرفاً اقدامی موقت برای رسیدگی به ظرفیت مازاد داخلی و تولید مازاد چین است یا خیر؟ با این حال، در پاسخ به این تردیدها، چین به همکاری با اقتصادهای درگیر در BRI، تلاش برای هماهنگی سیاست، اتصال زیرساختها، مشارکت تجاری، یکپارچگی مالی و اوراق قرضه مردم به مردم متعهد باقی مانده است.در طول دهه گذشته، BRI پیشرفت چشمگیری داشته است و اعتماد روزافزون کشورها و مناطق شرکتکننده را جلب کرده است. در زمانی که برخی از کشورهای غربی از نگرانیهای امنیت ملی به عنوان بهانهای برای ترویج جدایی از چین استفاده میکنند، مشاهده تعداد فزایندهای از کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، که فعالانه از BRI استقبال میکنند و همکاریهای تولیدی با چین را تقویت میکنند، جالب است. این روند این سوال را ایجاد میکند که چرا این کشورها همکاری با چین را انتخاب میکنند؟ در آستانه اعمال تعرفههای تنبیهی اتحادیه اروپا بر صادرات خودروهای الکتریکی چین، مجارستان و لهستان که خود هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند، در جلساتی در سطح بالا با رهبران چین شرکت کردند.در طی این بازدیدها، رهبران مجارستان، لهستان و چین به اجماع گستردهای در مورد تقویت مبادلات اقتصادی و تجاری در چارچوب BRI دست یافتند. این کشورها فعالانه به دنبال همکاری با چین برای ارتقای بیشتر قابلیتهای تولیدی خود و تبدیل شدن به مراکز تولید منطقهای و جهانی برای بخش خودروهای انرژی جدید هستند. روابط اقتصادی و تجاری چین با مجارستان در سالهای اخیر به طور قابل توجهی عمیقتر شده است، به طوری که چین به یک سرمایه گذار اصلی در مجارستان و به…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.