در یک بعد از ظهر گرم آفتابی، حدود پنجاه نفر از صاحب مشاغل، مدیران موزهها و تئاترها، محققان، فعالان، روزنامهنگاران و ساکنان نگران اودسا در سالن بزرگ ویندزور هتل مجلل بریستول گرد هم آمدند تا درباره نقش فرهنگ در روند استعمار زدایی و آینده روند پسا استعماری در اوکراین صحبت میکردند. ماریا گالینا، روزنامهنگار، شاعر و منتقد هنری نوشت: «خیلی مهم است که شاید برای اولین بار در صد سال گذشته، تجارت در این پروژه توسعه فرهنگی در کنار هنرمندان و شخصیتهای فرهنگی پیش برود.» یک عقیده رایج این است که در طول جنگ، منابع باید صرفاً روی ارتش و پیروزی متمرکز شوند. جنگ زمان فرهنگسازی نیست.دیدگاه دیگر استدلال میکند که فرهنگ جزء لاینفک هویت ملی و همان چیزی است که ارتش برای حفظ آن مبارزه میکند. پاک کردن فرهنگ، تاریخ و زبان اوکراینی را میتوان به عنوان نسلکشی تلقی کرد و اوکراینیها به همان اندازه که برای قلمرو میجنگند، برای هویت خود نیز میجنگند. علاوه بر این، برخی ادعا میکنند هنر و فرهنگ ابزاری حیاتی در جنگ اطلاعاتی هستند. همه شرکت کنندگان مشتاقانه از دیدگاه دومی حمایت و افزایش علاقه به فرهنگ اوکراینی را در طول تهاجم تمام عیار روسیه تأیید کردند. .تتیانا پیلیپچوک، مدیر موزه ادبی خارکف، خاطرنشان کرد که از سال 2022، بسیاری در اودسا و خارکف مجبور بودند هویت خود را انتخاب کنند. به دلیل تاریخی که بر این مردم گذشت، هویت اوکراینی منحل شد و مردم با امپراتوری روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی یکی شدند. تاریخ امپراتوری ذهنیت فردی و جمعی را شکل داده است.استعمار زدایی نیازمند فرهنگ ملی و محلی است تا بخشی از تاریخ و هویت شخص شود. آگاهی و درمان ترومای امپریالیستی در این فرآیند روانی، وقت گیر، دشوار و بسیار مهم است. روسیه همیشه به عنوان مرکز تلقی میشد و کشورهای دیگر در فضای پس از فروپاشی شوروی در حاشیه بودند.…
دریافت اشتراک
جهت مشاهده این مطلب لطفا اشتراک تهیه کنید یا با حساب کاربری سازمانی وارد شوید.
در رصدخونه می توانید به ازاء به اشتراک گذاری رصدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…به رصد سایر افراد دسترسی داشته باشید.